Sport: Värsked spordiuudised Eestist ja välismaalt

Superkompensatsiooni periood, mis see on?

SLÕL 26.11.2007, 00:00

Treeningutest tõuseb kasu vaid siis, kui treeningplaan on koostatud nii, et iga järgmine harjutuskord langeks superkompensatsiooni perioodile.

Treening on kohastumusprotsess, mille käigus organism peab saavutama soovitud võimed. Ühe treeningu näitel võib väita, et võime, mida soovitakse arendada, väheneb ning tekib väsimus. Kohe kurnava pingutuse järel pole võimalik uuesti samasugust trenni teha, sest organism on väsinud.

Algab taastumisperiood, mille jooksul võimed kerkivad treeningueelsele tasemele. Kuna koormuse lakkamisel organismi kohastumusprotsessid jätkuvad, tõusevad võimed treeningueelsetest kõrgemale – tekib superkompensatsioon. Väikeste võngetega aja jooksul superkompensatsioon sumbub. Sellepärast ongi tähtis harjutada järjepidevalt.

Selleks, et kinnistada tugevamaid võimeid, tuleks järgmine treening ajastada superkompensatsiooni perioodile. Nii on võimalik uut treeningut alustada uuelt tasemelt ning saavutada suuremat võimekust. Paraku ei ole spordis võimalik üheaegselt arendada üht võimet – näiteks kiirust või jõudu –, sest erinevad kehalised võimed on organismis üksteisega seotud. Superkompensatsiooni periood algab eri treeningu liikide (kiirustreening, vastupidavustreening) puhul eri aegadel.

Juhul, kui koormused on valitud valesti või on jäetud ebapiisav taastumisaeg, võib tekkida ületreening. Selle tunnused on väsimus, kerge ärrituvus ning kiirenenud südamelöögisagedus hommikuti. Treeningute jätkamine ületreeningu seisundis on ohtlik, sest organism ei ole suuteline koormustele vastu panema. Allikas: www.sporter.ee